PROMEHS – KURIKUL ZA PROMICANJE MENTALNOG ZDRAVLJA U VRTIĆIMA I ŠKOLAMA
PROMEHS je prvi kurikul usmjeren k mentalnom zdravlju koji su zajedničkim naporima razvili znanstvenici, nositelji obiteljskih politika i znanstvenih institucija iz sedam europskih zemalja – Hrvatske, Grčke, Italije, Latvije, Malte, Rumunjske i Portugala.
Mentalno zdravlje je dobrobit u kojem pojedinac ostvaruje svoje sposobnosti, uspješno se nosi sa svakodnevnim životnim izazovima, djeluje produktivno i plodno te daje doprinos svojoj zajednici (WHO, 2005).
Tijekom zadnjih dvadeset godina, prisutnost mentalnih teškoća kod djece i adolescenata povećava se u cijelom svijetu i postala jednim od vodećih uzoraka smanjenih sposobnosti (WHO, 2003). Poteškoće s mentalnim zdravljem imaju značajan negativan utjecaj na različite aspekte razvoja učenika, negativno utječu na prilagodbu u školi, koncentraciju, ukupna postignuće i društvene odnose.
PROMEHS utječe na poboljšanje životnih uvjeta i okruženja koja podržavaju mentalno zdravlje u odgojno-obrazovnom okruženju, omogućuju djeci, odgojno-obrazovnim djelatnicima, obiteljima i zajednicama da usvoje i održavaju optimalno emocionalno funkcioniranje s ciljem poticanja socijalne uključenosti.
PROMEHS kurikul uključuje tri cjeline: promicanje socijalno-emocionalnog učenja, promicanje otpornosti i sprečavanje socijalnih, emocionalnih i bihevioralnih problema. Svaku cjelinu čini skup tema kojima je cilj predstaviti opću kompetenciju koja se razmatra. Svaka tema je definirana ciljevima koji opisuju specifične vještine koje se promiču navedenim aktivnostima.
Vještine se podučavaju kroz detaljno opisane aktivnosti primjerene dobi djeteta. Aktivnosti sadrže zanimljive pripovijetke, igre, motoričke aktivnosti, pjesme, mrežne izvore i sl.
U projekt PROMEHS uključili smo se u lipnju 2021. godine, a s provođenjem smo počeli u rujnu 2021. godine. U našem vrtiću „Orepčići“ program provode dva odgajatelja Dijana Šimunić Vrcan i Karin Tijan iz skupina „Pčelice“ i „Lavova“ koje su se dodatno educirale za provedbu programa.
U odgojnoj skupini projekt PROMEHS se provodio jednom tjedno te je trajanje aktivnosti trajalo jedan do dva sata. Nakon provedene aktivnosti roditelj je istu temu odradio kod kuće, u cilju poticanja dijaloga između roditelja i djeteta.
Provedene teme/aktivnost (12 tema od rujna-prosinca 2021.):
- Tri praščića
- Kockice su moje
- Nasumični čin ljubaznosti
- Zajedno je bolje!
- U laži su kratke noge. Zbog čega je važno govoriti istinu?
- Nova beba u obitelji
- Želim učiti! Želim se igrati!
- Nedostaješ mi!
- U redu je biti različit
- Nemoj me ostaviti!
- Ja sam Vulkan!
- Prepoznati rizik…
Završna konferencija održala se krajem siječnja gdje su svim sudionicima, predstavnici nositelja projekta za našu državu, odnosno Učiteljski fakultet u Rijeci i Grad Rijeka, podijelili diplome i zahvalnice. Također su podijelili rezultate pilot projekta koji su pokazali da provedba aktivnosti među djecom ima značajan pozitivan utjecaj na njihovu socio-emocionalnu dobrobit.
Naše vrijedne odgajateljice sva ova znanja nose sa sobom i iako je projekt službeno završio, poticanje i jačanje socio-emocionalnih vještina njihove djece se i dalje nastavlja. Nadamo se da je ovo početak sustavne brige mentalnog zdravlja djece i njihovih roditelja te odgojno-obrazovnih djelatnika te da će ova vrijedna znanja i materijali postati dio redovnog programa svih dječjih vrtića i škola.